Bied medewerkers nieuw perspectief

Eagerly Internet |

Lodewijk de WaardSchijnloyaliteit crisis kan weleens uitmonden in leegloop
Door: Lodewijk de Waard

Werknemers bleken midden in de crisis massaal loyaal. Maar denk eens na: zijn ze dat straks ook? Voorkom leegloop en geef medewerkers duidelijkheid en perspectief.

Van overvolle arbeidsmarkt naar krapte
We gaan geleidelijk van een overvolle arbeidsmarkt naar de oude vertrouwde krapte. We krabbelen langzaam op en hebben straks weer mensen nodig. Heel veel, als je het mij vraagt. Niet alleen omdat er weer groei geboekt gaat worden. Ook omdat de schijnloyaliteit van de crisismaanden zich straks openbaart. Wie eigenlijk weg wilde, deed dat natuurlijk niet in de laatste maanden. Straks wel. Misschien zelfs massaal.

Tegenprestatie
Vraag uzelf eens af of u op zo’n situatie bent voorbereid. Bedenk ook eens hoe groot de kans op een groot verloop in uw organisatie is. Wat hebt u de laatste twee jaar van uw medewerkers gevraagd, zonder daar iets tegenover te stellen? Waarschijnlijk hebt u gesneden in salarissen, in bonussen, in persoonlijke ontwikkeling. U hebt mogelijk zelfs gesneden in uw personeelsbestand. Momenteel lopen de laatste ontslagrondes. Maar wanneer de economie echt aantrekt gaan uw medewerkers een tegenprestatie verwachten. Welnee, ze vragen niet meteen hun hoge bonus terug, of een hoog opleidingsbudget. Maar ze willen er wel duidelijkheid over. Anders zoeken ze hun heil elders. Waar men wel perspectief biedt.

Geven en nemen?
Het spreekwoord luidt ‘geven en nemen’. Dat is wat mij betreft precies niet waar u nu vanuit moet gaan. Als u wacht tot uw medewerkers nemen waar ze recht op hebben, bent u feitelijk te laat. Werk nu aan een loopbaanbeleid waarmee u straks meteen kunt concurreren en dat alvast perspectief biedt. Dan zult u zien dat u straks profiteert van de leegloop bij anderen.

DO’s

  • Bied een duidelijk perspectief;
  • Zorg ervoor dat je HR-scenarioplanning op orde is;
  • Beloof alleen iets als je het ook kan waarmaken.

DON’Ts

  • Niets doen;
  • Je niet druk maken om je arbeidsmarktimago;
  • Nu aan spreadsheetmanagement doen, dus het potentieel én behoeftes van de medewerkers niet in kaart hebben.


Over Lodewijk de Waard

Lodewijk de Waard is coordinator Werving & Selectie bij GITP en coauteur van Jij bent aan Z, een praktisch loopbaanhandboek. (download hier gratis het whitepaper).


 

Geef uw reactie op "Bied medewerkers nieuw perspectief" geschreven door Eagerly Internet