Feedback geven moeilijk? Toch doen!

Eagerly Internet |

Jurriaan DolmanTips bij lastige klus
Door: Jurriaan Dolman

Hoe voorkom je dat anderen zich aangevallen voelen als je feedback geeft? En hoe spreek je een collega aan die zijn afspraken niet nakomt? Feedback geven is niet ingewikkeld, maar er zijn wel een paar belangrijke aandachtspunten.

Het probleem begint eigenlijk al bij de definitie van het begrip ‘feedback‘. Maar al te vaak wordt het vertaald als kritiek krijgen of geven. Niet zo raar dus, dat veel mensen feedback het liefst vermijden. In werkelijkheid is feedback geven niets meer of minder dan het bespreekbaar maken van het gedrag van de ander. Je benoemt wat dat gedrag met je doet, waarna een gesprek ontstaat. Het doel is altijd om samen verder te komen.


Belangrijk
In de praktijk merk ik dat veel werknemers, leidinggevenden en HR-managers vinden dat ze meer aandacht moeten besteden aan feedback. Ze beseffen dat het belangrijk is om feedback te krijgen, omdat ze zichzelf daarmee verder kunnen ontwikkelen. En ze vinden dat ze het moeten geven, omdat ze een mening hebben over het gedrag van collega’s. Iedereen weet dat het belangrijk is om dat te uiten. Doe je het niet, dan kan zo’n mening uitgroeien tot een grote bron van irritatie.

Betere relaties
Waarom het dan toch zo vaak bij goede voornemens blijft? Daar zijn twee redenen voor. Ten eerste ontbreekt het vaak aan techniek en vaardigheden. Wie geen idee heeft hoe feedback werkt, zal sneller afhaken. De oplossing hiervoor is vrij eenvoudig; er zijn veel boeken en cursussen die duidelijkheid bieden over dit onderwerp. Lees bijvoorbeeld De kick van feedback, geschreven door mij en mijn collega Eeke Dijkstra. De tweede reden heeft vaak te maken met de wijze waarop men naar ontwikkeling kijkt. Wie er onbewust bijvoorbeeld toch vanuit gaat dat leren niet zo veel zin heeft, want de talenten die je hebt, zijn grotendeels aangeboren zal minder geneigd zijn om energie en tijd in het geven van feedback te steken. Bovendien zijn de meeste mensen heel goed in het verzinnen van excuses om het niet te doen. Ach, het valt ook wel mee eigenlijk. Of: Ik wil het niet erger maken dan het is. Ook hiervoor geven wij in ons boek handvatten en hulpmiddelen. Doe er je voordeel mee. Want goed gegeven feedback zorgt voor betere relaties met collega’s en levert je zelfs vaak een kick op. Want wat is er leuker dan jezelf en anderen verder helpen?


Vijf regels

Wie een paar basisregels in zijn achterhoofd houdt, kan veel baat hebben bij het geven van feedback:

1. Besef: wat je zegt, zegt veel over jezelf
2. Onthoud: het doel is altijd om samen verder te komen
3. Bereid een feedbackgesprek goed voor. Oefenen met een niet-betrokken collega kan geen kwaad!
4. Breng feedback altijd vanuit jezelf
5. Blijf zoveel mogelijk bij de feiten

 

Meer weten over feedback?



Over Jurriaan Dolman
Jurriaan Dolman is als trainer en adviseur werkzaam bij GITP. Samen met collega Eeke Dijkstra (loopbaan- en assessmentadviseur) schreef hij het onlangs verschenen boek ‘De kick van feedback’. Vanuit hun functie hebben ze veel te maken met het geven en ontvangen van feedback en zien ze van dichtbij hoe organisaties profiteren van een open, feedbackgerichte cultuur.
Over het boek

De kick van feedbackDe kick van feedback laat je zien hoe je ervoor kunt zorgen dat je feedbackgesprekken effectief kunt laten verlopen door zelf op een goede manier feedback te geven, maar ook op een goede manier feedback in ontvangst te nemen. Lees meer …

Ontvang vrijblijvend de white paper van het boek


 

Geef uw reactie op "Feedback geven moeilijk? Toch doen!" geschreven door Eagerly Internet