Slechte leerkrachten: niet ontslaan maar beter aansturen

Eagerly Internet |

Petri YkemaHet probleem van de slechte leerkracht ligt niet altijd aan de leerkracht zelf

Door: Petri Ykema

VVD’er Ton Elias wil dat scholen slechte leerkrachten sneller ontslaan. Volgens mij mist hij daarmee de essentie van het probleem. Je moet ze niet ontslaan, maar ze beter aansturen. Door de sterke solidariteitscultuur krijgen leraren vaak geen beoordeling en kunnen ze jarenlang aanmodderen.

Volgens Elias schommelt het percentage slechte leerkrachten in alle lagen van het onderwijs tussen de 10 en 30 procent. Die moeten volgens hem in het uiterste geval worden ontslagen. Voor het onderwijs een onwenselijke en ook niet realistische conclusie. Het onderwijs verkeert immers niet in de luxepositie dat het leerkrachten kan ontslaan. Er is al jaren een schrijnend tekort. Ook kan worden gesteld dat deze percentages wel erg fors zijn. Naar verwachting is bij zo’n 5% van de leerkrachten sprake van disfunctioneren en is het voor zo’n 20% van de leerkrachten zaak om hun functioneren daadwerkelijk te verbeteren.

Professionele autonomie
Elias heeft wel gelijk dat het onderwijs op de huidige wijze niet doorkan. Aansturing van leerkrachten kan en moet beter. Op dit moment is het binnen het onderwijs niet gebruikelijk dat je elkaar vakmatig beoordeelt. Dit komt door zaken als de sterke professionele autonomie en vaak niet optimaal functionerend management. Managers komen doorgaans uit de eigen gelederen en vinden het lastig om collega’s te beoordelen. Op veel scholen vinden slechts sporadisch functioneringsgesprekken plaats en worden leerkrachten vaak onvoldoende begeleid bij het verbeteren van hun functioneren.

Voer gesprekken
Het probleem van de slechte leerkracht zit hem dus niet per se in de leerkracht zelf, maar vooral in de structuur en cultuur binnen het onderwijs. Hoe dat te doorbreken? Scholen moeten serieus aan de slag met het aansturen, begeleiden en beoordelen van leerkrachten. Gelet op de voorgenomen introductie van prestatiebeloning hebben scholen geen keuze. Maken van duidelijk afspraken over de kwaliteit van functioneren en het voeren van gesprekken hierover zijn hiervoor noodzakelijk. Door de verkiezing van de Beste Onderwijswerkgever, op basis van een in deze periode uitgevoerd onderzoek, denken we een bijdrage te leveren aan de verbetering van leerkrachten, management e n daarmee de kwaliteit van onderwijs.

Petri Ykema
Petri Ykema is directeur GITP-regio Midden-Oost. Ze werkt namens GITP mee aan de verkiezing van De beste onderwijswerkgever van Nederland, een initiatief van De Docentenbank, GITP en de Nederlandse School voor Onderwijsmanagement. De winnaars worden tijdens de NOT, vakbeurs voor onderwijsprofessionals van 25 tot 29 januari in de jaarbeurs Utrecht, bekend gemaakt. Klik hier voor de vragenlijst.


 

Geef uw reactie op "Slechte leerkrachten: niet ontslaan maar beter aansturen" geschreven door Eagerly Internet