Jonge manager versus oudere werknemer

GITP |

Alec SerlieWaarom is er in opleidingen geen aandacht voor het managen van betrokkenheid?
Door: Alec Serlie

De soms gapende generatiekloof op de werkvloer leidt nogal eens tot een clash op kantoor. Hoe kun je als HR-manager voorkomen dat de bom barst?

De doorsnee leidinggevende wordt jonger en jonger. Na een traineeship groeien young potentials heel snel door naar een managementpositie – soms nog voor ze zich dertiger kunnen noemen.

De gemiddelde medewerker wordt juist ouder en is veel minder mobiel in zijn loopbaan. Dat botst vaak: jonge managers hebben weinig binding met een afdeling en geven vooral om KPI’s.
Oudere medewerkers zijn veeleer functievast en voelen betrokkenheid bij de afdeling.

Bespreekbaar maken
Een generatiekloof is een recept voor conflicten. Met ziekteverzuim als meetbaar gevolg.
De HR-manager is door zijn onafhankelijke status een logische bemiddelaar. Hij kan concreet ingrijpen door verschillen tussen generaties bespreekbaar te maken en de ontwikkeling van het groepsgevoel te faciliteren. Ik voorzie echter een nog belangrijker rol. De HR-manager kan met beleid voorwaarden creëren voor de lange termijn. Maak van betrokkenheid op een afdeling een criterium voor beloningen, en zorg dat managers training krijgen in de omgang met oudere werknemers.    

Vergrijzing
Merkwaardig genoeg besteden managersopleidingen geen – of niet noemenswaardig – aandacht aan het managen van betrokkenheid op een afdeling. Terwijl de vergrijzing zich steeds nadrukkelijker aftekent op kantoor. En terwijl jonge leidinggevenden dat soort competenties vaak niet bezitten: ze verruilen te vaak van afdeling om er echt te wortelen.          

Alec Serlie
Alec Serlie is director Research & Development bij GITP en als arbeids- en organisatiepsycholoog verbonden aan de Erasmus Universiteit. Hij deed eerder onderzoek naar de relatie tussen jonge managers en oudere werknemers.


 

Geef uw reactie op "Jonge manager versus oudere werknemer" geschreven door GITP