De HR-dilemma’s van permanente educatie

GITP |

Sommige medewerkers blinken uit op de werkvloer maar falen tijdens tentamens. HR kan helpen door talentontwikkeling te laten aansluiten op persoonlijke leervoorkeuren. 

Door: Rixt de Lang

Permanente educatie bezorgt HR nieuwe dilemma’s. Ervaren krachten die een meester zijn in de praktijk, krijgen het niet voor elkaar om 1.000 pagina’s te blokken. Dan maar kiezen voor nieuwe medewerkers die het wel kunnen? Het is een dure én vaak onnodige oplossing.

Steeds meer branches en beroepsgroepen krijgen te maken met permanente educatie. Dat is in de kern een goede ontwikkeling, omdat het kwaliteitsniveau van geleverde diensten daardoor beter te garanderen is. Het stelt HR tegelijkertijd voor nieuwe uitdagingen. Voorheen waren cursussen en opleidingen voorbehouden voor zij die erom vroegen of dit aantoonbaar goed konden. Nu zijn ook de echte praktijkkrachten aan de beurt. Het gaat soms om een grote groep medewerkers – vaak MBO’ers – die zich in de praktijk alle kennis heeft eigengemaakt en moeite heeft met pittige educatie met verplichte examens.

Twee oplossingen
Ik merk dat organisaties op grofweg twee manieren omgaan met dit thema. Een: ze accepteren dat sommige medewerkers moeilijk meekunnen en berusten erin dat ze in de toekomst niet meer geschikt zijn voor hun functie. Nieuwe medewerkers – vaak HBO’ers of academici – nemen hun taken geleidelijk over.
Andere organisaties zien juist in dat hun organisatie rust op de ervaring van de praktijkkrachten. Zij stellen alles in het werk om hen te faciliteren bij permanente educatie. Ik sluit me daar volledig bij aan. Het is zonde om decennia aan markt-, klant- en vakervaring af te schrijven vanwege wettelijke verplichtingen. Het is namelijk niet altijd zo dat praktijkkrachten het niveau niet aankunnen.

Segmenteer op leervoorkeur
Stof eigen maken door college te volgen en dikke boeken te lezen is niet de enige wijze waarop we informatie tot ons nemen. Ik ken een landelijke bank die dat erkent: de interne opleiding houdt rekening met verschillende leervoorkeuren. Sommige mensen leren door te participeren, sommige leren door de kunst af te kijken, sommige leren door een combinatie ervan. Als je daar flexibel mee omgaat, is permanente educatie een veel minder groot probleem. Bepaal hoe je medewerkers het liefste leren en koop dan daarna een blended leeraanbod in. U zult merken dat uw organisatie dan veel waarde kan behouden.

Over Rixt de Lang
Rixt de Lang is senior consultant en programmamanager Talentontwikkeling bij GITP.

Meer weten?
Lees meer informatie over Talentontwikkeling op de site van GITP.
Of maak een afspraak voor een vrijblijvend adviesgesprek.
Of ontvang direct meer informatie per mail.


 

Geef uw reactie op "De HR-dilemma’s van permanente educatie" geschreven door GITP