Waarom rendeert persoonlijke ontwikkeling vaak niet?

GITP |

Werknemers steken doorgaans minder op van voorgeschotelde leertrajecten dan hun managers hopen. Hoe zorg je ervoor dat informatie overkomt en je personeel zich echt ontwikkelt?

Door: Hidde Santman

Wat gebeurt er als je een autodidact vraagt om 500 pagina’s theorie te leren? Nogal wiedes: hij raakt geïrriteerd en verzet zich tegen de kennisoverdracht. Vreemd genoeg wordt er nog steeds nauwelijks onderscheid gemaakt tussen de leervoorkeuren van medewerkers. En dus ontwikkelen ze zich niet.

Niet steeds opnieuw
Het heeft niet altijd zin om je personeel nog een keer de handleiding te laten lezen als ze niet kunnen omgaan met een nieuw computersysteem. Net zo min om ze opnieuw een presentatie ‘Productiever Werken’ te laten bijwonen, als de eerste keer geen resultaat heeft geoogst. Niet iedereen leert namelijk op dezelfde manier. Soms heeft het zin om iemand goed te begeleiden, maar in andere gevallen gaat iemand liever zelf op onderzoek uit.

Iedereen leert anders
Leervoorkeuren verschillen per persoon. Sommige mensen leren het liefst observerend. Ze kijken de kunst af van anderen en willen niet méér informatie ontvangen dan ze nodig hebben om hun taak uit te voeren. Anderen leren liever door te participeren. Ze zien kennis als subjectief en hebben hun omgeving nodig om hun eigen ideeën aan te scherpen. Maar er zijn ook mensen die kennis juist als objectief zien en leren door middel van kennisoverdracht. Ontdekkers proberen graag zelf uit en hebben een hekel aan veel begeleiding. 

Ongrijpbaar?
Je kunt je werknemer niet dwingen iets te leren. Hij moet het zelf doen en zelf willen. Dat lijkt kennisoverdracht ongrijpbaar te maken, maar is het niet. Wie uitzoekt hoe medewerkers graag leren, zal merken dat een goed gekozen leertraject veel meer rendement oplevert.

Hidde Santman
Hidde Santman is trainer en adviseur bij GITP, adviesgroep Organisatieontwikkeling & training. Hij is mede-auteur van het Groot Psychologisch Modellenboek van GITP. Voor verdere verdieping in Leervoorkeuren adviseert Hidde: Liefde voor leren, Ruijters, M 2006.


 

Geef uw reactie op "Waarom rendeert persoonlijke ontwikkeling vaak niet?" geschreven door GITP