Paradoxen in modern management (introductie)

GITP |

TEGENSTELLINGEN VOOR DE MANAGERS VAN VANDAAG
Sterk verzakelijken en tegelijkertijd mensgerichter managen. Het managen in deze tijd zit boordevol met dit soort (oplosbare) tegenstellingen.

Door: Ietje Lindermann

Elke manager krijgt te maken met conflicterende belangen. Gaan bedrijfsdoelen voor het welvaren van medewerkers of andersom? Om beide belangen optimaal te behartigen moeten managers uit hun comfortzone stappen.

Steve Jobs maakte Apple groot, Google floreert onder Eric Schmidt. Maar waar Jobs bekend stond als een top-down leider, zoekt Schmidt het in de verbinding tussen organisatie en medewerker, in het faciliteren. Een voorbeeld van twee grote leiders die met verschillende leiderschapsstijlen elk succesvol bleken. Dat maakt het voor andere leiders extra moeilijk een stijl te kiezen: moet je medewerkers sturen of juist zoveel mogelijk loslaten? Moet je managen met verstand of moet je durven afgaan op je gevoel? Het zijn paradoxen, waarmee managers elke dag te maken krijgen. Ze zitten vaak tussen twee vuren. ‘Van boven’ krijgen ze de opdracht om doelgerichter te managen, terwijl ‘van beneden’ de roep om mensgericht management klinkt.

Uit de comfortzone
Managers hoeven geen keuze te maken tussen uitersten. ‘Inclusieve’ leiders weten de kracht van beide polen te verbinden. Een paradox kan een probleem worden wanneer je de tegenstellingen niet in balans weet te brengen. Maar vind je dat evenwicht wel, dan ontstaat er een win-winsituatie. Je medewerkers krijgen de ruimte zichzelf te ontplooien en er ontstaat een duurzame, doelgerichte organisatie. Het is niet eenvoudig om de juiste balans te vinden. Het vergt van elke manager veel ‘naar binnen’ kijken. Het beheersen van een paradox vraagt je de confrontatie aan te gaan met je minder sterk ontwikkelde kanten. Je moet uit je comfortzone treden, anders gaan je sterk ontwikkelde kanten met je aan de haal. Maar wanneer je jezelf beheerst, beheers je de werkvloer.

Kracht van beide polen
Op GITPBLOG besteden we de aankomende tijd aandacht aan de paradoxen van managen in deze tijd. We zullen zien met welke valkuilen managers te maken krijgen, met de risico’s die in deze paradoxen schuilen. En aan de andere kant, met de mogelijkheden die deze paradoxen bieden. Hoe kunnen we beide polen samenbrengen en zo een krachtige organisatie neerzetten?

Over Ietje Lindermann
Ietje Lindermann is senior-trainer/adviseur bij GITP. Leidinggeven aan jezelf en aan anderen is een centraal thema in haar praktijk. Daaraan toegevoegd ‘bezieling en zingeving’. Ietje is auteur van het boek Innerlijk Leiderschap, en mede-auteur van Echt Leiderschap.


 

Geef uw reactie op "Paradoxen in modern management (introductie)" geschreven door GITP