RET: al rationaliserend gaat de overtuiging onderuit

GITP |

Alleen al bij de gedachte aan een presentatie krijg je een knoop in je buik. Je vindt dat je toe bent aan een coachingstraject maar durft er niet om te vragen. Onderhandelingen escaleren bij jou altijd. Je bent zo perfectionistisch dat je intelligentie het niet meer kan bijbenen.

Door: Arjan Broere

Is een van deze situaties voor jou van toepassing? Dan wordt het tijd om jezelf de vraag te stellen: Waarom? Waarschijnlijk zit een belemmerende overtuiging je in de weg. Door gebruik te maken van rationeel-emotieve therapie (RET), kun je al rationaliserend die belemmerende overtuiging relativeren en ruimte voor jezelf creëren om het anders te gaan doen.

De crisis zegt nee
Een probleem waar veel professionals momenteel tegen aanlopen is dat er nooit geld en tijd lijkt te zijn voor opleidingen. Het MT laat met gemeenplaatsen als ‘elke euro is er een’ en ‘we moeten de markt op’ weten dat er vanwege de crisis geen ruimte is voor professionele ontwikkeling. Ben jij assertief genoeg om je leidinggevende toch te vragen om een coachingstraject? Of ga je mee in de boodschap van het MT?

Wanneer wordt het ja?
De belemmerende overtuiging is in dit geval dat er vanwege de economische crisis niets kan. Maar is dat wel zo? Rationaliserend kun je bijvoorbeeld bedenken dat – als zich op de markt een kans voordoet – er toch ook geïnvesteerd moet worden. En elk zichzelf serieus nemend bedrijf heeft toch een potje voor ontwikkeling van zijn professionals? Vervolgens ga je met je leidinggevende in gesprek en stelt nuchtere vragen als: Waarom kan er nu niets? Wanneer gaat dat veranderen? Zorg dat je niet agressief wordt of dwars gaat liggen. Dat is het andere uiterste. Het gaat er bij rationeel-emotieve therapie om dat er op een gegeven moment overeenstemming komt met wat je zelf vindt. Dat geeft rust en ruimte voor nieuwe energie. Je hoeft niet per se gelijk te krijgen. Op dezelfde manier kun je met jezelf  in discussie gaan wanneer je bijvoorbeeld een knoop in je buik krijgt bij het idee dat je een presentatie moet houden.


Het ABC van rationeel-emotieve therapie

Actions: de feitelijke gebeurtenissen, zoals de presentatie die je te houden hebt.
Beliefs: Waarom ben je zenuwachtig? Ga daarover met jezelf in discussie.
Voorkom de sprong van A naar C door B in te voegen en rationaliseer: ‘ Ik ben bang dat ik tijdens die presentatie iets stoms zeg!’ ‘Gebeurt jou dat vaak?’ ‘Nee, niet echt.’ ‘En stel dat dit gebeurt …’ ‘Nou ja, dan los ik dat ook wel weer op …’ ‘Mag niemand ooit iets stoms zeggen tijdens een presentatie.’ ‘Ja, als je het zo stelt…”
Consequences: de consequenties, zoals de zenuwen die naar boven komen.

Kwestie van oefenen
Rationeel-emotieve therapie is weliswaar geen methode om een levenscrisis of trauma op te lossen. Maar als jij in je werk wordt belemmerd door drift, perfectionisme, normativisme of de drang om door iedereen aardig gevonden te willen worden, is dit een simpele methode die zijn vruchten afwerpt. Het signaal om de waarom-vraag te gaan stellen, is vaak een fysieke reactie, zoals spanning of drift. Op dat moment moet je jezelf stopzetten en gaan rationaliseren. Een kwestie van oefenen. Een belemmerende overtuiging die je ooit zelf hebt bedacht, kan altijd door jezelf onderuit gehaald worden.

Over Arjan Broere
Arjan Broere is trainer/adviseur bij GITP en helpt mensen met onderhandelingstraining en vaardigheidsoefeningen hun impact te vergroten. Broere is mede-auteur van het Groot Psychologisch Modellenboek waarin ook de rationeel-emotieve therapie is opgenomen. Daarnaast schreef hij het boek Gericht onderhandelen en is hij medeauteur van het boek Scherp onderhandelen zonder bot te zijn waarin rationeel-emotieve therapie ook een rol vervuld.


 

Geef uw reactie op "RET: al rationaliserend gaat de overtuiging onderuit" geschreven door GITP