Verzuimbeheersing: de leidinggevende heeft de sleutel

GITP |

Een zelfstandige die ‘s ochtends brak uit bed komt, bedenkt zich wel drie keer voordat hij zich ziek meldt. In loondienst wordt vaak een andere afweging gemaakt. Verzuim is dus in veel gevallen een keuze.

Door: Saartje van den Heuvel

Wanneer je tegelijkertijd beseft dat 1 % minder ziekteverzuim per jaar bij een gemiddeld bruto jaarsalaris van 36.250 euro per medewerker 439 euro oplevert, dan valt er met verzuimbeheersing veel winst te boeken. Hoe? De sleutel ligt bij de leidinggevende.

Verzuim en privé
Er is veel onduidelijkheid over hoever leidinggevenden mogen gaan met het aan de kaak stellen van verzuim. ‘John, de laatste drie keer dat Feyenoord zondag moest spelen, was je twee keer de dag erna niet aanspreekbaar voor je collega’s en één keer heb je je ziek gemeld.’ Kan een leidinggevende dat maken? Zaken als alcoholmisbruik, overgewicht of problemen thuis zijn inderdaad in de eerste plaats de verantwoordelijkheid van de medewerker zelf. Maar zodra het leidt tot verzuim of slecht functioneren op het werk, wordt het een zaak van de organisatie en mag een leidinggevende daar wel degelijk wat aan doen.

Verzuimpreventie
Door verzuimgesprekken te voeren met mensen die zich zo nu en dan een dagje ziekmelden, zal de keuze voor verzuim minder vanzelfsprekend worden of kan er effectief wat aan gedaan worden. Bijvoorbeeld een oudere medewerker met een fysiek zware baan meldt zich door het jaar heen telkens een dag ziek vanwege rugklachten. Dit soort cases worden in organisaties nog niet structureel aangepakt. Zijn leidinggevende kan daarin een belangrijke rol spelen. Misschien is fysiotherapie een oplossing.

De vinger aan de pols
Verzuimgesprekken staan uiteraard niet op zichzelf. Als een leidinggevende weet te verbinden doordat hij oog heeft voor zijn medewerkers, bij hen de vinger aan de pols houdt en vertrouwen geniet, dan komt dat goede gesprek er vanzelf. Inhoudelijk gaat ziekteverzuimbeheersing vooral over communicatie met de medewerker en het kennen van de do’s en don’ts: wanneer mag ik als leidinggevende wel doorvragen, wanneer moet ik naar de bedrijfsarts of de HR- adviseur? Wat veel gebeurt in organisaties is dat elke keer opnieuw het wiel wordt uitgevonden. De leidinggevende wordt bij een verzuimmelding vaak geconfronteerd met een voor hem nieuwe situatie en raadpleegt al snel de HR-adviseur of de bedrijfsarts. Terwijl hij met enige kennis van zaken best zelf de situatie aan kan pakken, zonder te medicaliseren bij de bedrijfsarts of het onnodig zwaar te maken met HR erbij.

Effectieve verzuimbeheersing
Met een praktijksimulatie waarin een veelheid aan cases voorbij komt, gesprekken met medewerkers kunnen worden geoefend, en de do’s en dont’s, de bedrijfsarts en HR-adviseur betrokken worden, krijgen de leidinggevenden in de organisatie de juiste handvatten aangereikt voor hun rol in verzuimbeheersing. Wanneer in de praktijk eenzelfde case voorbij komt, gaat er direct een belletje rinkelen: ‘Wat heb ik toen gedaan? Moest ik de HR-adviseur bellen? Of kon ik er zelf wat aan doen?’ Op die manier valt die 1% daling in het ziekteverzuim echt te realiseren.

Over Saartje van den Heuvel
Saartje van den Heuvel is bedrijfskundige  en richt zich met communicatietrainingen  specifiek op leidinggevenden. Sinds 2013 is ze als associé verbonden aan GITP en betrokken bij de verzuimgame van GITP.


 

Geef uw reactie op "Verzuimbeheersing: de leidinggevende heeft de sleutel" geschreven door GITP