Nu solliciteren? Jij bent aan Z!

GITP |

De concurrentie op de arbeidsmarkt is moordend. Hoe val je nog op tussen al die sollicitanten die net als jij voldoen aan de gevraagde vacature-eisen? En… wat doe je als het maar niet wil lukken om die nieuwe leuke uitdagende baan te bemachtigen?

Auteur: Tanja Hulswit

Vanwege de enorme respons op vacatures hebben sociale media, nieuwe selectiemethoden en persoonlijke en digitale netwerken een belangrijke rol opgeëist in het sollicitatieproces. Dat vraagt om een andere aanpak. Een goede voorbereiding, creativiteit en doorzettingsvermogen zijn daar het passend antwoord op. Jij bent aan Z!

Nieuwe selectiemethoden
Niet alleen werkzoekenden moeten hun strategie bijstellen in de huidige arbeidsmarkt. Ook werkgevers doen dat. De traditionele manier van selecteren wordt simpelweg te arbeidsintensief en te duur. Om uit het enorme aanbod van sollicitanten zo efficiënt en effectief mogelijk de juiste kandidaten te selecteren, zijn verschillende nieuwe selectiemethoden in omloop:

Kort telefonisch interview
In een telefonisch interview worden vragen gesteld ter aanvulling op het cv en de motivatiebrief. Op een dag of in een paar dagen wordt zo een groot aantal kandidaten gescreend.

Speed dating
Bij speed dating wordt de sollicitant uitgenodigd voor meestal twee gesprekken van circa tien minuten met respectievelijk een P&O’er en vaak een lijnmanager. Sollicitanten kunnen zich in tegenstelling tot het telefonisch interview in levenden lijve presenteren maar ze zijn nog steeds een van de velen.

Webcamtest
De webcamtest is er in allerlei vormen. Meestal volledig geautomatiseerd. De sollicitant krijgt een inlogcode en achter zijn webcam beantwoordt hij een aantal vragen. Let op: deze selectiemethode vergroot non-verbale communicatie uit. Een goede voorbereiding is hierbij dus extra belangrijk.

  • Tip 1: Door een foto van een persoon die je graag mag naast de webcam of op je beeldscherm te zetten, kom je natuurlijker en sympathieker over dan wanneer je voor je gevoel tegen een leeg, onpersoonlijk beeldscherm zit te praten.
  • Tip 2: Kijk nadat je de tekst van de vraag hebt gelezen direct weer in de camera, anders lijkt het net alsof je wegkijkt.

Vacatures vinden
Weten welke selectiemethode je als sollicitant te wachten staat en je daar goed op voorbereiden is een van de stappen in het sollicitatieproces. Maar er zijn er meer die de nodige aandacht en energie vragen. Maak van solliciteren een project met een stappenplan. Begin met zelfkennis en kennis van de arbeidsmarkt en match die vervolgens aan elkaar in de vorm van passende baanmogelijkheden. Vervolgens ga je op zoek naar vacatures. Daarvoor is het bijhouden van het aanbod op online vacaturebanken niet meer genoeg. De courante functies zijn immers vaak niet meer beschikbaar tegen de tijd dat jij de vacature onder ogen krijgt. Veel werkgevers, uitzend-, detacherings-, en selectiebureaus posten hun vacatures tegenwoordig op LinkedIn, Facebook en Twitter. Daarnaast is het zaak te investeren in je persoonlijke en digitale netwerk om zo snel mogelijk op de hoogte te zijn van nieuwe vacatures en interessante ingangen bij potentiële werkgevers. Vergroot daarnaast de kans op benadering door een recruiter. Recruiters struinen LinkedIn af naar passende kandidaten. Zorg dus dat je LinkedI- profiel verzorgd, up to date en voorzien is van de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden.

Persoonlijke presentatie
Eenmaal een leuke vacature gevonden dan spreekt een zo goed mogelijke presentatie uiteraard voor zich. Heel belangrijk: the devil is in the detail!

  • Denk aan je persoonlijke welkomstboodschap op je voicemail.
    Realiseer je, dat wanneer je aan het solliciteren bent, je ook zakelijke telefoontjes kunt krijgen. Daarnaast zal een recruiter of P&O’er niet snel een voicemail bericht achterlaten als er geen persoonlijke welkomstboodschap is geïnstalleerd.
  • Je Facebookpagina.
    Staan er geen al te gekke foto’s en verkeerd op te vatten posts op?
  • Je emailadres.
    Mensen bedenken de gekste en creatiefste gmail-adressen. Heel leuk voor privé maar zakelijk emailverkeer vraagt om een zakelijk emailadres.

Onderscheidend van de rest
Hoe onderscheid je je vervolgens van al die andere sollicitanten? Dat kan alleen door op de juiste manier op te vallen. Verzin iets dat past in het concept van de functie. Stuur bijvoorbeeld een zelfgeschreven artikel dat qua inhoud relevant is voor de functie waarop je solliciteert of als schrijven een van de functie-eisen is. Of begeleid je brief met een aantal bijzondere wijntips of zelfs een bijzondere fles wijn wanneer je solliciteert naar de functie van wijninkoper. Bedenk van tevoren goed hoe de ontvanger jouw onderscheidende benadering zal ervaren. Toets het eventueel bij familie en vrienden. Bedenk ook dat, door zo maar wat te doen zonder dat er een link is met de functie, je het tegenovergestelde bewerkstelligt.

Video cv
Een andere manier om je te onderscheiden is een video cv. Daarin geef je veel meer informatie over jezelf dan in een schriftelijk cv. Uit onderzoek blijkt dat vooral allochtone en/of oudere sollicitanten hun kansen daarmee vergroten. Door beeld en geluid kunnen leeftijd en naam uit het papieren cv plaatsmaken voor een completer individu. Bedenk wel dat als je een video cv maakt, je dat goed moet doen!

Wat als het niet lukt?
In de huidige arbeidsmarktomstandigheden is het best lastig om snel die nieuwe leuke uitdagende baan te bemachtigen. Temper daarom je verwachtingen. Hou rekening met een lange zoektijd en blijf zo zonnig mogelijk. Uiteraard is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Afwijzingen kunnen je zelfvertrouwen danig ondermijnen. Realiseer je dan dat het voor het grootste deel aan omstandigheden ligt waar jij geen vat op hebt. Vat een afwijzing niet te persoonlijk op. Even een dipje is prima, maar focus daarna meteen weer op de volgende mogelijkheid die zich aandient.

Een vliegende kraai
Benut je netwerk en grijp elke kans aan. Ga wat doen! Onderweg loop je ook tegen minder voor de hand liggende mogelijkheden aan. Ga stage lopen, doe een onderzoek, schrijf een artikel, probeer samen te werken met anderen. Het allerbelangrijkste is in beweging te blijven. Ga vrijwilligerswerk doen dat in lijn ligt met de functie die je ambieert. Of schilder het clubhuis van de sportvereniging, kook erwtensoep voor de scoutvereniging, lees voor in het nabijgelegen kinderziekenhuis. Door in beweging te blijven, ververst je netwerk en blijf je je goed voelen, waardoor je weer nieuwe kansen ziet. Een vliegende kraai vangt altijd wat. Houd dus vol en geef niet op. Jij blijft aan Z.

Nieuwste editie van Jij bent aan Z
15 augustus is de geheel herziene editie van het GITP-boek ‘Jij bent aan Z’ verschenen. Het loopbaanboek ondersteunt, adviseert en prikkelt je om slim en effectief om te gaan met de realiteit van de huidige arbeidsmarkt, nieuwe selectiemethoden en sociale media. Daarnaast leidt ‘Jij bent aan Z’ je door alle te nemen stappen in het sollicitatieproces.

Bekijk ook de eendaagse open training ‘Loopbaanoriëntatie – Jij bent aan Z met je carrière’ voor werknemers en werkzoekenden d.d. 9 oktober a.s.

Over Tanja Hulswit
Tanja Hulswit is regiodirecteur Zuid (vestigingen Breda, Eindhoven, Maastricht) en ervaren executive coach. Samen met Puck Dinjens is ze auteur van het loopbaanhandboek Jij bent aan Z. 15 augustus 2013 verschijnt een geheel herziene nieuwe editie.


 

Geef uw reactie op "Nu solliciteren? Jij bent aan Z!" geschreven door GITP