Het Nieuwe Leren: bite size on demand

GITP |

Je zit op je flexplek achter je laptop. Naast je zit een collega heel hard te bellen. Als hij ophangt, komt hij naar je toe: ‘Moet je horen, wat ik nou toch……’ Op dat moment wordt de video stopgezet, en neem jij met je webcam jouw reactie op. Net zo vaak totdat jij deze goed genoeg vindt om naar je trainer te sturen voor feedback.

Auteur: Ton Dijkzeul

 

Interactieve video training is een van de nieuwe trainingstools die in het Nieuwe Leren zijn opmars maakt. Nieuwe technologie maakt het mogelijk om veel meer dan voorheen de trainingsdeelnemer en zijn leervoorkeur centraal te stellen in plaats van de theorie of het onderwerp. Leren wordt daardoor vele malen effectiever en leuker.

Eindelijk aansluiting bij leervoorkeur
Voorheen maakte het niet uit of een training bedoeld was om theorie, kennis, vaardigheden of houding bij te brengen, de training speelde zich altijd af in een klaslokaal met een trainer, die met zijn trouwe vrienden de stift en de flip over of met een laptop en beamer voor een groep stond. We vroegen ons niet af of deze methode wel het meest effectief was.

Eén van de nadelen van deze klassieke trainingmethode is dat we 90% van wat we dan leren binnen 2 dagen weer vergeten zijn. Dit staat bekend als de Ebbinghause forgetting curve. Ook bleek de verbinding met dagelijks werk erg lastig te zijn. Dat thema speelt al twintig jaar maar het punt is dat we daar tot voor kort nooit goed op hebben kunnen inspelen. Met de huidige digitale technieken kunnen we leren veel beter laten aansluiten bij het dagelijks werk. Gelukkig realiseren we steeds meer dat het leren voor een groot deel op de werkplek gebeurt. Het 70:20:10 denken wint steeds meer terrein.

Daarnaast spelen een aantal maatschappelijke trends die het leren echt veranderd hebben. We spreken daarom ook wel van het Nieuwe Leren:

Digitalisering
De nieuwe generatie digitale technologieën beginnen echt leuk te worden: we kunnen altijd en overal SNEL bij. Kennis is altijd en overal beschikbaar. Daar willen we dan ook gebruik van maken.

Individualisering
We willen niet meer als een kudde gezien worden; we zijn unieke individuen, die ook zo behandeld willen worden. Onze individuele (leer)behoefte staat steeds centraler en we willen leren wat wij op dat moment nodig hebben en niet over een half jaar.

Flexibilisering
We willen flexibel zijn in wat we wanneer doen; Met TV on demand kijk je wanneer je zelf wilt en niet wanneer de zender dat wil. Dat geldt voor leren ook steeds meer: Morgen een belangrijk of moeilijk gesprek? Dan wil je nu een video zien of een sheet lezen met tips hoe je dat het beste kan aanpakken.

De digitale natives
Voor leerlingen die nu van de middelbare school komen is internet er altijd geweest. Leren met een tablet of smartphone is voor hun heel logisch en een map met sheets erg onlogisch.

De crisis
De crisis fungeerde als vliegwiel om bovenstaande trends te vertalen naar eigentijdse, gerichte en effectieve ontwikkeltrajecten: meer met minder werd het motto.

Voor leren en ontwikkelen betekenen deze trends dat de meerdaagse trainingen in het trainingslokaal plaats hebben gemaakt voor:

Bite size learning
Geen lange leergangen maar leren wat je op dat moment nodig hebt. Geen training leiderschap van 4 dagen als je moet leren delegeren, maar een competentie programma dat ingaat op wat jij lastig vindt aan delegeren en je helpt om dat anders te gaan doen.

Inspelen op de individuele leervoorkeuren
De één leest liever een boek of bekijkt een video, de ander leert liever door te doen en de derde leert vooral van goede voorbeelden om zich heen. Leren wordt effectiever als je zelf kunt kiezen hoe je wilt leren.

Anyplace, anywhere, anytime
We willen leren op momenten dat ons dat uitkomt: in de trein, thuis of op het werk wanneer je een kwartiertje over hebt.

Sociale leren
Omdat we steeds makkelijker toegang tot elkaar hebben via sociale media delen we informatie en kennis steeds makkelijker met elkaar en geven we elkaar ook makkelijker en directer feedback. Het sociale of informele leren neemt op deze manier een steeds belangrijkere plek in.

Individueel leerprofiel
Met de bovengenoemde ingrediënten is het mogelijk om tijdens een ontwikkeltraject de deelnemer en wat hij wil leren, centraal te stellen. Voor een individueel leerprofiel wordt een trainingsprogramma gebouwd dat bestaat uit een aantal verplichte onderdelen zoals theorie, een oefening en een test Daaromheen staan tal van facultatieve onderdelen, die de deelnemer het meest aanspreken, gekozen uit een stuk of 10. Om die keuzevrijheid te faciliteren heeft GITP bijvoorbeeld voor de training Persoonlijk Effectiviteit een App ontwikkeld waarmee de deelnemers toegang hebben tot alle theorie, video’s oefeningen, testen, praktijkopdrachten etc. Ook heeft GITP een Adaptive Video Roleplay ontwikkeld waarmee cursisten hun communicatiestijl kunnen testen en verbeteren tegelijkertijd.

Flipping the classroom
Het Nieuwe Leren wil niet zeggen dat alle trainingen compleet online gaan. Een training wordt een goed afgestemde combi van bijvoorbeeld theorie tot je nemen via e-learning en face to face contact om te oefenen, te bespreken en samen te werken. We hebben met het Nieuwe Leren de werkwijze als het ware omgedraaid: het Amerikaanse Flipping the classroom model. Vroeger namen we in de klas de theorie door en maakten we thuis de oefeningen, nu is dat andersom.

 
Over Ton Dijkzeul
Ton Dijkzeul is directeur Organisatieontwikkeling en Trainingen bij GITP. Hij opereert al 25 jaar op het vlak van leren en ontwikkelen van mensen en organisaties en heeft daarbij speciale interesse voor het innoveren van leren.


 

Geef uw reactie op "Het Nieuwe Leren: bite size on demand" geschreven door GITP