Starten met OR-werk? Kies voor scholing die bij je past

GITP |

Je hebt altijd al wat meer willen betekenen voor de organisatie waar je werkt en je collega’s. Niet alleen van de zijlijn meekijken maar actief deelnemen in de medezeggenschap. Er zijn OR-verkiezingen geweest en eindelijk is het zover: je zit in de ondernemingsraad (OR)!

Auteur: Charlotte Potman

Of je nu in een volledig nieuwe OR terecht komt of tussen meer ervaren leden, starten met OR-werk is altijd een zoektocht. Want wat kan, mag, moet en wil je doen als OR? Wat zijn thema’s waar je je mee bezig houdt? En wat zijn dan je rechten en plichten? Een gebruikelijke manier om de basis voor het OR-werk onder de knie te krijgen, is het volgen van scholing. Voorheen betekende dat vrijwel altijd een meerdaagse training, al dan niet met de eigen OR. Gelukkig is er tegenwoordig in OR-land ook steeds meer sprake van een diversiteit aan leervormen. E-learning, blended learning of toch een klassikale scholing (classroom learning)? De verschillen en voor- en nadelen zet ik graag voor je op een rij.

E-learning
E-learning is een vorm van leren waarbij je al de leeractiviteiten via een digitale leeromgeving doet. Een goede leeromgeving heeft altijd een platform waarop je nét als in de trainingszaal ervaringen kunt uitwisselen en discussiëren over de leerstof. Interactie tussen trainer en medecursisten is dus ook in deze vorm gewoon mogelijk! Sinds kort biedt GITP Medezeggenschap de Online training Wet op de ondernemingsraden (WOR) aan. Een volledig digitaal leertraject om de basiskennis over de Wet op de Ondernemingsraden op te doen middels film, animatie en quizzen.

De voordelen
·    Plaats- en tijdonafhankelijk leren
·    Snel beginnen
·    De leerstof zo vaak herhalen als je zelf wilt
·    Leren op je eigen tempo
·    Besparen van kosten die gepaard gaan met externe training

De nadelen
·    Vraagt een grote mate van eigen verantwoordelijkheid
·    Basis computervaardigheden zijn noodzakelijk
·    Goed hardware en software is een vereiste (bv. geluid op de pc)

Blended learning
Bij Blended learning is er sprake van een mix tussen verschillende leerinterventies. In onze Basistraining voor nieuwe OR-leden betekent dit een afwisseling tussen live bijeenkomsten en opdrachten via de digitale leeromgeving. Je leert de belangrijkste wettelijke kaders, vergadervaardigheden en hoe het OR-werk slim aangepakt kan worden. Voor de bijeenkomsten krijg je een opdracht om goed beslagen ten ijs te komen. Na iedere bijeenkomst volgt een verwerkingsopdracht waardoor je het geleerde gemakkelijker toe kunt passen in je eigen praktijk. Ook in maatwerktrajecten, waarbij je met de eigen OR op training gaat, wordt steeds meer gewerkt met deze koppeling tussen training en praktijk.

De voordelen
·    Hoog leerrendement door meerdere leermomenten
·    Theorie vooraf dus effectievere tijdsbesteding ín de trainingszaal
·    Geleerde goed vast te houden in praktijk door bewuste koppeling
·    Verschillend kennisniveau te ondervangen met voorbereiding
·    Face-to-face contact met andere deelnemers en trainer

De nadelen
·    Rendement van live bijeenkomsten is afhankelijk van tussentijdse inzet
·    Basis computervaardigheden zijn noodzakelijk
·    Goede hardware en software is een vereiste

Classroom learning
De laatste vorm van scholing die we veel zien in OR-land, is classroom learning. Met andere woorden: scholing waarbij trainer en groep samenkomen voor een één- of meerdaagse training. Dit kan zowel met leden van andere ondernemingsraden als met de eigen OR. Bij deze laatste wordt de start van het nieuwe OR-lid gecombineerd met een trainingsmoment voor de hele OR. De focus in deze vorm van trainen ligt écht op hetgeen gebeurt in de trainingszaal. Dat brengt een aantal voordelen met zich mee maar, net zoals bij de andere vormen, ook nadelen.

De voordelen
·    Afgebakend leermoment en heldere tijdsinvestering
·    Fysiek van de werkplek dus geen afleiding tijdens het leren
·    Geen risico op slechte voorbereiding
·    Groepsgevoel
·    Geschikt voor iedereen mét en zonder computer

De nadelen
·    Geleerde wordt vaak snel vergeten
·    Verschil in kennisniveau niet vooraf opgelost
·    Geen flexibiliteit in moment van leren
·    Relatief zwaar voor mensen die in dagelijks werk weinig stilzitten
·    Eigen praktijk lastig(er) te betrekken bij leren
·    Meer tijd in de trainingszaal brengt hogere locatiekosten met zich mee

Aanbeveling
Een eenduidige gouden tip voor de meest passende leeroplossing, is niet te geven. Het belangrijkste is dat het gekozen traject goed bij jou als persoon en eventueel de rest van de OR past. Het leerrendement van een blended learning traject is veelal hoger dan dat van een training die enkel uit classroom learning bestaat. Of, weet eenzelfde resultaat te bereiken in minder live bijeenkomsten. Met een e-learning traject kun je 100% tijd- en plaats onafhankelijk en in eigen tempo leren. Beide nieuwere leervormen vragen echter ook de nodige motivatie en zelfstandigheid. Is deze niet aanwezig? Of is tijd vrijmaken een groot obstakel? Dan biedt een klassieke ‘classroom’ training nog altijd uitkomst!

Over Charlotte Potman
Charlotte Potman is trainer/adviseur bij de adviesgroep Medezeggenschap van GITP. Thema’s waar Charlotte zich op richt zijn communicatie en samenwerking binnen de OR. In haar trainingen werkt ze graag zo interactief mogelijk, bijvoorbeeld door het inzetten van rollenspelen, games en blended learning. Oefenen en concreet ervaren staan daarbij centraal.


 

Geef uw reactie op "Starten met OR-werk? Kies voor scholing die bij je past" geschreven door GITP