Wie past er bij je ‘merk’? 4 tips om de juiste mensen te binden

GITP |

Veel organisaties ervaren een mismatch op de werkvloer. Nieuwe medewerkers vertrekken snel of presteren minder dan verwacht op basis van hun capaciteiten. Managers willen een groot deel van hun medewerkers het liefst direct inruilen. Weet jouw organisatie wel wat ze wil en wat ze uitstraalt? Vier tips om de juiste mensen aan je organisatie te binden.

Auteur: Dirk-Jan van de Werfhorst (PiCompany)

 


Weet welk toekomstig talent je nodig hebt. Vooruit kijken loont!

Organisaties die vooruit kijken en hun medewerkers daarin mee weten te nemen, scheppen duidelijkheid naar bestaande medewerkers en anticiperen in hun selectiebeleid adequaat op toekomstige ontwikkelingen. Juist de flexibiliteit en wendbaarheid die dan ontstaat, creëert rust. Organisaties die de lange termijn voor ogen houden, voorkomen gedwongen ontslagen omdat medewerkers weten wat hen te wachten staat en daarop hun keuze bepalen: meebewegen of op tijd overstappen naar een andere baan. Zo blijf je als organisatie in staat het juiste talent aan je te binden.

Zorg voor een fit op persoonlijkheid en waarden
Werktevredenheid en binding van medewerkers wordt voor een groot deel bepaald door de fit tussen persoonlijkheidseigenschappen van de medewerker en kenmerken van de organisatie waar hij werkt.
Een zekerheidszoeker werkt het liefst in een gestructureerde omgeving. Een ondernemend type houdt van de onzekerheid van het avontuur. Wat voor werkomgeving heeft jouw organisatie medewerkers te bieden? Als je weet welke waarden bepalend zijn in jullie organisatiecultuur, wordt het mogelijk medewerkers aan je te binden op basis van wat ze kunnen én willen. Bij een goede match halen medewerkers het maximale uit hun talent omdat ze zich thuis voelen en werk doen dat aansluit bij hun ambities en drijfveren.

Weet waar het talent zit
Welke medewerkers in jouw organisatie zijn bewezen succesvol en waarom? Als je weet wie je talentvolle medewerkers zijn en waar ze zitten, kun je ontleden waar zij dit succes aan ontlenen. Deze werknemer zijn de bewezen dragers van het talent-dna van jouw organisatie. Van hen wil je er meer en de talentvolle medewerkers die je al hebt, wil je uiteraard behouden voor de toekomst. Ga met ze in gesprek om erachter te komen wat maakt dat zij zijn wie ze zijn en hoe je deze medewerkers verder kunt ontwikkelen en binden.

Benut opgebouwde talentdata voor toekomstige selectiebeslissingen
Analyseer testdata van persoonlijkheid, intelligentie en drijfveren van eerder geselecteerde medewerkers. Waren dat toen goede selectiebeslissingen? Zo krijg je als organisatie zicht op die criteria die er in de praktijk bewezen toe doen. Vanuit deze inzichten is een organisatie goed in staat om het selectieproces inhoudelijk verder aan te scherpen en de kans op mismatches in de toekomst te minimaliseren.

Over Dirk-Jan van de Werfhorst
Dirk-Jan van de Werfhorst is managing consultant bij PiCompany. Download ook de whitepaper van Dirk Jan: Selecteren: Doe het in één keer goed.

Over PiCompany PiCompany helpt organisaties blijvend resultaatgericht te worden. Met kwalitatief hoogwaardige e-HRM oplossingen op het gebied van performance management, leiderschap, competentieontwikkeling en selectie realiseert PiCompany zichtbaar en direct business resultaat. PiCompany is een 100% dochteronderneming van GITP.

Logo PiCompany


 

Geef uw reactie op "Wie past er bij je ‘merk’? 4 tips om de juiste mensen te binden" geschreven door GITP