Leuker leren met ‘bite size on demand’

GITP |

Je zit op je flexplek achter je laptop. Naast je zit een collega heel hard te bellen. Als hij ophangt, komt hij naar je toe: ‘Moet je horen, wat ik nou toch……’ Op dat moment wordt de video stopgezet, en neem jij met je webcam jouw reactie op. Net zo vaak totdat jij deze goed genoeg vindt om naar je trainer te sturen voor feedback. Leren wordt effectiever als je kunt kiezen hoe en wanneer je wilt leren.

Door: GITP

 

Interactieve video training is een van de nieuwe generatie trainingstools die het mogelijk maken om veel meer dan voorheen de individuele leervoorkeur en leerwens van mensen centraal te stellen. Leren wordt daardoor vele malen effectiever en leuker. Morgen een belangrijk gesprek? Dan wil je nu een video zien, het gesprek oefenen of een sheet lezen met tips. Kortom je wilt ‘bite size leren on demand’.


Aansluiting bij individuele leervoorkeur, leerwens en praktijk
Voorheen maakte het niet uit of een training bedoeld was om theorie, kennis, vaardigheden of houding bij te brengen. De training speelde zich voornamelijk af in het klaslokaal. Het nadeel daarvan was dat 90% van de leerstof binnen 2 dagen weer vergeten was omdat de verbinding met de dagelijkse praktijk, die voor iedereen anders is, onvoldoende werd gemaakt. Met de huidige digitale technologie is die verbinding wel te maken. Daarnaast wordt het effectieve leren van elkaar, zoals op de werkplek op een natuurlijke manier gebeurt, gemakkelijk gemaakt met een online platform. Dankzij de sociale media is dat bovendien al een gewoonte. We delen steeds makkelijker informatie en kennis en geven elkaar ook makkelijk en direct feedback.

Voor de trainingspraktijk betekent de nieuwe generatie trainingstools dat een training een goed afgestemde combi wordt van online, klassikaal, praktijk en informeel leren ( van elkaar leren), die rekening houdt met:

  • Individuele leerdoelen
    Wil je beter leren delegeren? Dan wil je geen intensieve training leidinggeven, maar een programma dat ingaat op wat jij lastig vindt aan delegeren en je helpt om dat anders te gaan doen.
  • Individuele leervoorkeuren
    Leren wordt effectiever als je kunt kiezen hoe je wilt leren. De één leest liever een boek of bekijkt een video, de ander leert liever door te doen en de derde leert vooral van goede voorbeelden om zich heen.
  • Individuele omstandigheden
    Je wilt kunnen leren op momenten dat het jou uitkomt: in de trein, thuis of op het werk: anyplace, anywhere, anytime


Individueel leerprofiel

Voor een individueel leerprofiel wordt een trainingsprogramma gebouwd dat bestaat uit een aantal verplichte onderdelen zoals theorie, een oefening en een test. Daaromheen staan tal van facultatieve onderdelen. Je kiest daaruit de onderdelen die jou het meest aanspreken. Om die keuzevrijheid te faciliteren heeft GITP bijvoorbeeld voor de training Persoonlijk Effectiviteit een app ontwikkeld die deelnemers toegang geeft tot alle theorie, video’s oefeningen, testen, praktijkopdrachten et cetera. Ook heeft GITP een serious game (interactieve simulatiegame) gemaakt waarmee cursisten hun manier van communiceren kunnen testen en verbeteren. Deze game staat centraal in de volledige online training Communicatieve vaardigheden.

 

Over Ton Dijkzeul
Ton Dijkzeul is directeur Organisatieontwikkeling en Trainingen bij GITP. Hij opereert al 25 jaar op het vlak van leren en ontwikkelen van mensen en organisaties en heeft daarbij speciale interesse voor het innoveren van leren.

 

 


 

Geef uw reactie op "Leuker leren met ‘bite size on demand’" geschreven door GITP