Het Nieuwe Leren: de succesfactoren

GITP |

Het Nieuwe Leren in de vorm van een blended learning traject is leuker, effectiever en efficiënter. Maar dat wil nog niet zeggen dat elk blended learning traject voldoet aan de eisen van Het Nieuwe Leren. Wat maakt dat een trainingsdeelnemer zich realiseert: ‘Ja, morgen ga ik het echt anders doen’?

Auteur: Wouter Willemsen

Een vaardigheid leren en direct toepassen, lukt het beste wanneer leervormen aansluiten bij zowel de nieuwste onderwijskundige inzichten als dicht tegen de werkpraktijk van de deelnemer aan zitten. Het nieuwe Leren komt daarom het beste tot zijn recht als een ontwikkeltraject onderdeel uitmaakt van de werkpraktijk van de deelnemer, inclusief de spelregels.

Een haakje in het brein
Een belangrijk onderwijskundig inzicht dat dankzij de huidige digitale technieken, heel goed in een training is te integreren, is elaboratie. Door voordat de eerste klassikale bijeenkomst van de training plaatsvindt, deelnemers de gelegenheid te geven kennis op te nemen op een manier die bij hun individuele leervoorkeur past, maken ze een haakje in hun brein, waaraan ze de nog komende leerstof op kunnen hangen. Uit onderzoek is bekend dat mensen slechts 10% opnemen van wat er tijdens een klassieke trainingsdag wordt verteld. En dan is nog niet eens bekend welke 10%. Het kan ook net zo goed het vlekje zijn dat de trainer op zijn trui had zitten. Door kennis op te nemen voor aanvang van de classroomdag, hebben deelnemers zich al een beeld en een kritische houding gevormd. Juist die kritische houding draagt bij aan de leerperformance tijdens de classroomsessies. Bovendien kun je in de classroomsessies gelijk aan de slag met het oefenen van vaardigheden en houding.

Prijs voor beste Blended Learning initiatief
Op 11 maart 2014 heeft GITP samen met Rabobank de Crossknowlegde Acadamy Award ontvangen voor Beste Blended Solution 2014. CrossKnowlegde is met 5,5 miljoen lerenden Europees marktleider op het gebied van distance learning oplossingen.
Lees meer over het prijswinnende Blended learning traject bij Rabobank

In de steigers zetten
Een ander onderwijskundig inzicht dat dankzij de huidige digitale technieken volledig tot zijn recht kan komen in een training is Scaffolding. In het begin van de training wordt de leerstof als het ware in de steigers te gezet om naarmate het traject volgt, de steigers weer af te breken op het moment dat de deelnemer klaar is om de taak zelfstandig te kunnen uitvoeren. In blended learning trajecten wordt dit vormgegeven door later in het trainingsprogramma tools aan te bieden waarmee de deelnemer zelf kan oefenen en feedback kan vragen. Met webcam learning bijvoorbeeld kan een deelnemer zelf bepalen hoeveel keer hij oefent voordat hij de opgenomen versie voor feedback naar collega-deelnemers en/of de trainer stuurt. De opdrachten worden naarmate het programma vordert steeds spannender en moeilijker, maar op het moment dat de deelnemer hulp nodig heeft, is die hulp online bereikbaar is. De deelnemer hoeft niet meer drie weken te wachten op de volgende classroomsessie zoals het geval is bij een klassiek ingerichte training.

Social leren
Op de werkvloer is van elkaar leren al volledig ingeburgerd en bewezen effectief. In blended learning trajecten wordt deze leervorm daarom steeds belangrijker. Het werkt heel goed om mensen die in hetzelfde schuitje zitten, met elkaar ervaringen te laten uitwisselen en elkaar feedback te geven. Ook deze leervorm hoeft tegenwoordig niet meer alleen in de classroom plaats te vinden. Webcam leren kost geen tijd van de trainer, kan thuis, in de eigen tijd en deelnemers kunnen net zo vaak experimenteren als ze zelf willen en aan hun mede-deelnemers feedback vragen. In een klassieke training is daar doorgaans geen tijd voor.

Werken en leren
De verschillende nieuwe leervormen van het Nieuwe Leren krijgen echter pas impact als deze naadloos aansluiten bij de werkpraktijk van de deelnemer en de werksituatie zo goed mogelijk nabootsen. Daarin zijn een aantal factoren cruciaal:

1. Een aftrap met met een test waarin de ontwikkelpunten van de deelnemer naar voren komen.

2. Betrokkenheid van de manager

3. Meerdere korte interventies tussen de klassikale bijeenkomsten door.

4. Een keuzemenu met verplichte en facultatieve onderdelen zodat elke deelnemer zijn eigen leerprogramma kan samenstellen

5. Vaardigheden oefenen in een zo echt mogelijke setting

6. Een afsluiting met een uitdagende bekwaamheidsproef, die de ROI voor de organisatie onderstreept.

7. Aansluiting bij de visie van de organisatie en de verandering die de organisatie doormaakt.

Traininginterventies die aansluiten bij de werkpraktijk van een deelnemer in combinatie met een manager die de deelnemer stimuleert en faciliteert het geleerde ook daadwerkelijk toe te passen, zorgen ervoor dat een nieuw stukje DNA wordt overgebracht en integreert. Met als resultaat dat de deelnemer het inderdaad morgen anders gaat doen.

Lees ook de blog Het Nieuwe Leren: bite size on demand

Over Wouter Willemsen
Wouter Willemsen is onderwijskundige werkzaam als programmamanager e-learning bij GITP.  In die rol is hij ook betrokken bij het prijswinnende Blended Learning traject bij Rabobank. Echte gedragsverandering is zijn doel. Elementen uit leertheorieën die Wouter hoog in het vaandel heeft staan zijn: elaboratie, leren versus ontwikkelen, sociaal leren, just in time, scaffolding, transfer, werken en leren, diepgaand leren en breinleren, De Ebbinghause forgettingcurve geeft zijn inziens exact aan waar de meerwaarde van blended trajecten zit.


 

Geef uw reactie op "Het Nieuwe Leren: de succesfactoren" geschreven door GITP
 

Reacties

door Jop Berkhout op 01-06-2016 | Reageren

Ik ben het zeker met de inhoud van dit artikel eens. Daarbij is de aftrap met een assessment waarin de ontwikkelpunten van de deelnemer naar voren komen essentieel.