Zelfvertrouwen opbouwen als adviseur begint bij weten dat je het kan

GITP |

Zelfvertrouwen van de adviseur voedt het vertrouwen dat de opdrachtgever in hem of haar heeft. In elke rol waarin de één (opdrachtgever, cliënt) zich door de ander (adviseur, coach, therapeut) laat leiden zonder dat er sprake is van hiërarchisch leidinggeven, is vertrouwen een succesfactor voor een goede samenwerking. Dit vertrouwen begint bij het zelfvertrouwen van de adviseur, vooral in uitdagende situaties.

Door: Kees van Dijk

 

Wanneer de adviseur aan tafel komt, liggen de uitdagingen vaak direct voor het oprapen. De opdrachtgever legt een zeer complexe en delicate situatie op tafel, zit zelf in een kramp waardoor hij precies wil bepalen wat de adviseur moet doen of er is in weinig tijd veel werk te verzetten. Op zijn beurt kan de adviseur zichzelf ook de nodige uitdagingen voorleggen. Hij komt bijvoorbeeld te laat en voelt zich daarmee met 1-0 achterstaan, er staat veel op het spel omdat deze opdracht écht binnengehaald moet worden, of hij vraagt zich bezorgd af of deze klus wel iets voor hem is.

 

Zelfvertrouwen vergroten
Zelfvertrouwen helpt om de uitdagingen waarvoor je als adviseur staat, goed aan te kunnen gaan en je ook als zodanig te profileren. Zelfvertrouwen is vertrouwen op jezelf en dan vooral dat je weet dat je de situaties waarin je je bevindt, goed zult hanteren. Psycholoog Albert Bandura noemt dit ‘self efficacy’. Hij herkent vier bronnen waaruit mensen kunnen putten om hun self efficacy te vergroten:

  • Eigen prestaties: zelfvertrouwen opbouwen vanuit je daadwerkelijke prestaties. Dit is een heel krachtige bron voor zelfvertrouwen.
  • Observeren van prestaties van anderen: je ziet bij anderen dat zij door ergens hun tanden in te zetten iets wat bijna onmogelijk leek toch tot een goed eind brengen. Met anderen woorden: óók jij kan er op vertrouwen dat je door aan te pakken en dóór te zetten je doel kunt bereiken
  • Sociale beïnvloeding: feedback van anderen over jouw kwaliteiten en jouw goede aanpak van lastige situaties voedt je zelfvertrouwen.
  • Fysieke en emotionele conditie: het helpt als je in uitdagende situaties evenwichtig bent en je hoofd koel kunt houden. Dat geeft je het vertrouwen dat je kunt blijven presteren onder druk. Een goede fysieke conditie zorgt hierbij voor dit zo belangrijke fundament.

 

Tips om je zelfvertrouwen een boost te geven
Wil je je zelfvertrouwen een boost geven? Test de volgende tips in je eigen praktijk en kijk of ze voor jou werken:

  • Profiteer meer van je eigen prestaties

Als je iets goeds hebt neergezet, neem dan ook de tijd om hierbij stil te staan. Gewoon voor het lekkere gevoel van succes, maar zeker ook om te bekijken hoe jouw eigen aanpak tot succes heeft geleid. Welke talenten je hebt ingezet. Vind je dit overdreven? Dan heb je misschien last van je innerlijke criticus die niet snel (of misschien zelfs nooit) vindt dat het goed genoeg is wat je doet. Bied je criticus een lange cruise aan! In de voorbereiding van een gesprek met een opdrachtgever kun je teruggrijpen op deze succeservaringen. Dit geeft je een goed verhaal over je succesvolle aanpak als adviseur én je zit met een goed gevoel aan tafel.

  • Kijk de kunst af van anderen

Mensen zijn sociale wezens en kunnen zich daarom goed laten inspireren door het voorbeeld van anderen. Als jij een bepaalde competentie nog niet goed kunt laten zien en je twijfelt of het ontwikkelen van deze competentie wel voor jou is weggelegd, bekijk dan eens de aanpak van een collega. Bij voorkeur de collega die de betreffende competentie óók heeft moeten ontwikkelen. Hoe heeft hij dat gedaan? Observeer dit of praat erover met deze collega. Besluit daarna wat bruikbaar is voor jouzelf.

  • Schakel anderen in voor feedback

Ben jij iemand die net als veel professionals en adviseurs behoorlijk solistisch werkt? Investeer dan in het uitwisselen van je aanpak en resultaten met anderen. Nodig anderen uit tot het geven van feedback. Positieve concrete feedback om het vertrouwen in jezelf te versterken, en concrete feedback op wat je niet zo handig hebt aangepakt of misschien uit de weg gegaan bent. Dat kan je het vertrouwen geven dat je jezelf op deze concrete punten kunt verbeteren.

Deze feedback voedt je zelfvertrouwen als adviseur omdat je weet wat je waard bent en erop kunt vertrouwen dat je geen blinde vlekken hebt. Bovendien heb je goed zicht op de manier waarop je je mindere punten kunt versterken.

  • Zorg dat je ‘Aan’ staat als je in gesprek bent

‘Aan’ staan betekent dat je energiek aanwezig bent in het gesprek; dat je als startpunt voor je handelen jouw eigen visie, waarden en overtuigingen gebruikt. Je bent autonoom en vertrouwt op jezelf. Moet je dan niet je opdrachtgever centraal stellen? En vooral zíjn visie en waarden als uitgangspunt nemen? Natuurlijk zijn je opdrachtgever, zijn situatie en zijn visie essentieel. Het gaat om de volgorde. Je kent waarschijnlijk het devies in het vliegtuig: als je met kind reist en de zuurstofkapjes komen naar beneden, doe dan eerst bij jezelf een kapje op en daarna pas bij je kind. Met andere woorden: als jij als adviseur eerst zorgt dat je in het gesprek aanwezig bent met alles wat je te geven hebt als professional én mens, dan kun je daarna des te beter voor je opdrachtgever zorgen.

Je bent als adviseur meer ‘aan’ als:

  • Je uitgerust en fit bent;
  • Je je op voorhand al verbindt met de klant door je te verdiepen in die klant, zijn markt en ontwikkelingen in de organisatie;
  • Als je ervoor kiest om op tijd te zijn op je afspraak en andere zaken loslaat, zodat je met focus, alert én ontspannen aan tafel zit;
  • Je weet waarom jíj bij die klant aan tafel zit: waarom ben jij de juiste man of vrouw om dit gesprek te voeren? En je dit kunt vertellen;
  • Je je bewust bent van je successen en sterke en zwakke kanten, en daarmee zo op je gemak bent dat het profileren van jezelf als adviseur van nature komt.

 

Werken aan je zelfvertrouwen als adviseur?
Doe je voordeel met:

 

Over Kees van Dijk
Kees van Dijk is senior adviseur bij GITP en is werkzaam als projectleider, trainer en coach bij programma’s om managers en medewerkers te ondersteunen in hun ontwikkeling. Hij is mede-auteur van het boek Vind je AAN/UIT knop.


 

Geef uw reactie op "Zelfvertrouwen opbouwen als adviseur begint bij weten dat je het kan" geschreven door GITP