Blended learning: dit levert het op

GITP |

Blended learning levert een hoger leerresultaat op dan classroom learning, simpelweg omdat blended learning aansluit bij hoe mensen van nature leren: in kleine stapjes op de eigen werkplek. Wanneer een blended leertraject is gefocust op de kernvaardigheden die medewerkers dagelijks nodig hebben, is het leerresultaat niet alleen optimaal, het draagt ook bij aan de performance van de organisatie.

Door: Brigitte Heldeweg


Significante groei in de beheersing van vaardigheden
Onlangs hebben we met een 360 graden feedback meting vast kunnen stellen dat deelnemers na een blended learning traject significant gegroeid waren op de 7 kernvaardigheden die in het traject aan de orde kwamen. Deelnemers die relatief niet zo goed scoorden bij aanvang van het leertraject, hadden zich op alle aspecten flink ontwikkeld. Bij deelnemers die al redelijk tot goed de kernvaardigheden beheersten, lag het leerresultaat lager.

 

70:20:10
Hard maken dat blended learning hoger scoort op leerresultaten dan een klassikale training blijft echter moeilijk, omdat achteraf niet is na te gaan wat het leerresultaat zou zijn geweest, na een klassikale training. Wat wel vast staat is dat mensen van nature leren volgens het 70:20:10 principe van Charles Jennings.

  • 70% leren door te werken
  • 20% leren van collega’s (coaching en feedback)
  • 10% leren door training of cursus

Verder weten we uit de praktijk en uit onderzoek over gedragsverandering, dat leren in kleine stapjes gaat.

 

De feedback app – praktijkvoorbeeld

Deelnemers van een training kunnen via een feedback app op hun smartphone 2 collega’s met wie ze dagelijks samenwerken, om feedback vragen. De deelnemer kan zelf invoeren waarop hij feedback wil. De collega’s worden via de app dagelijks gevraagd feedback te geven. Bijvoorbeeld door net als bij online reviews sterretjes te geven. Zo blijft de deelnemer scherp op zijn leerdoel en leert hij dagelijks in kleine stapjes van de feedback van zijn collega’s.

 

Dichter op de werkvloer
Met de online leeromgeving van blended learning trajecten kun je veel dichter op de werkvloer van deelnemers komen, meer oefenmomenten creëren en deelnemers blijven prikkelen en motiveren. Daarmee sluit een blended leertraject veel beter aan bij het 70:20:10 principe en de kleine leerstapjes die beide kenmerkend zijn voor de natuurlijke manier van leren. Daarom ook is een blended training een leertraject met continu kleine interventies in plaats van een korte intensieve interventie van bijvoorbeeld 2 opéénvolgende klassikale trainingsdagen.

 

Focus met voorbereiding
De interventies van een blended learning traject beginnen ver voor de eerste trainingsdag.

In plaats van voorafgaand aan de eerste trainingsdag even snel de route van de trainingslocatie uitprinten, start een blended learning traject met een zorgvuldig gestructureerde voorbereiding. Het doel is de deelnemers focus aan te laten brengen in hun leerdoel. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt namelijk dat het leerrendement van een training toeneemt als deelnemers het antwoord op de vraag ‘Waar doe ik het allemaal voor?’ scherp op hun netvlies hebben. Voor leren geldt in principe hetzelfde als voor werken: voor motivatie is focus nodig.

 

‘Waar doe ik het allemaal voor?’ – praktijkvoorbeeld

In onze communicatietrainingen maken we voorafgaand en halverwege de trainingen gebruik van een simulatiegame. Bij de eerste opdracht gaat het om inzicht krijgen in de eigen communicatiestijl. Bij de tweede opdracht draait het om het oefenen in beïnvloeden van gesprekspartners op basis van het communicatiestijlenmodel. De tweede oefening wordt door deelnemers veel hoger gewaardeerd, omdat ze veel beter door hebben waarom inzicht in de communicatiestijl van henzelf en anderen belangrijk is voor een soepele communicatie. Bij de eerste oefening hadden ze dit nog niet scherp.

 

Meer weten?
Wilt u meer informatie over hoe een blended learning traject de performance van uw organisatie kan verbeteren? Laat u terug bellen of bekijk ons blended learning trainingenaanbod. We kunnen elke training als incompany of maatwerk verzorgen.

 

Over Brigitte Heldeweg
Brigitte Heldeweg is bedrijfskundige en binnen GITP als trainer/adviseur verantwoordelijk voor de inhoud van verschillende trainingen op het gebied van communicatie en persoonlijke effectiviteit. Haar drijfveer in de trainingen is deelnemers authentiek te leren communiceren om zo hun doelen te kunnen bereiken. Daarnaast is ze medeauteur van het boek ‘Waarom begrijp je me niet?’.


 

Geef uw reactie op "Blended learning: dit levert het op" geschreven door GITP