Maak een succes van je Academy met deze 7 tips

GITP |

Organisaties gaan vaak heel enthousiast met een eigen Academy aan de slag. Ze stellen netjes vast op welke competenties de organisatie wil groeien. Vervolgens sparen ze kosten noch moeite om een intern opleidingsaanbod samen te stellen. Maar dan… dan blijken maar heel weinig medewerkers gebruik te maken van het met zorg ingerichte interne opleidingsprogramma. Hoe kan dat?

 

Door: Jelke Notten

Je kunt medewerkers natuurlijk verplichten dat ze hun opleidingsbudget spenderen aan een training uit het interne aanbod. Maar die verplichting is moeilijk hard te maken omdat medewerkers doorgaans zelf mogen bepalen hoe ze hun opleidingsbudget besteden. Beter is medewerkers te inspireren. Met deze 7 tips maak je van je Academy een succes en laat je het interne opleidingsprogramma landen in je organisatie.

 

Zorg dat het opleidingsaanbod aansluit op de vraag
De afstand tussen opleidingsadviseurs en de business is in sommige organisaties te groot. Hoe groter de organisatie, hoe moeilijker deze afstand is te overbruggen. Het gevolg is dat het opleidingsaanbod van je Academy een eigen leven kan gaan leiden en niet meer aansluit op de wensen van de business. Peil voordat je het opleidingsaanbod samenstelt, de behoefte bij de business. HR-adviseurs, die vaak dichter op de business zitten dan de opleidingsadviseur, kunnen daarin een brugfunctie vervullen.

 

Breng het interne opleidingsprogramma aan de man
Soms weten medewerkers niet van het bestaan van een intern opleidingsprogramma af. Zorg dat de HR business partners op de hoogte zijn én dat zij de managers informeren over het talentprogramma. Daarnaast kun je het betrokken trainingsbureau vragen sneak previews te laten verzorgen van de verschillende trainingen en deelnemers vragen reviews te schrijven over de training die ze gevolgd hebben.

 

Help medewerkers hun leerdoel scherp te krijgen
Medewerkers zijn pas gemotiveerd om te leren, als ze een duidelijk leerdoel voor ogen hebben. Voor een specifiek leerdoel is echter specifieke feedback nodig. En daar ontbreekt het nogal eens aan. Een 360 graden feedback test kan dit verhelpen. Als helder is dat de testresultaten puur worden ingezet voor ontwikkeling en niet in het persoonlijke dossier terecht komen, willen medewerkers uit nieuwsgierigheid graag een 360 feedback test doen. Ze zijn de eersten die kritische collega’s uitnodigen de test voor hen in te vullen.

 

Train managers in specifieke feedback en ontwikkelgesprekken
Het is vaak de leidinggevende die tegen een medewerker zegt: ‘Ga jij maar een training gespreksvaardigheden doen.’ De medewerker schrijft zich daar vervolgens plichtsgetrouw voor in, maar vindt van zichzelf dat er niets mis is met zijn gespreksvaardigheden. Of hij komt er op de eerste dag van de training achter dat zijn leerdoel meer op het niveau van zelfvertrouwen ligt. Dat motiveert niet echt. Een gemiste kans. Leer leidinggevenden ontwikkelgesprekken voeren en specifieke feedback geven. Voor een medewerker is de leidinggevende immers het eerste aanspreekpunt. Ook als het om ontwikkeling gaat.

 

Manage de verwachtingen van medewerkers en managers
Voor opleidingsadviseurs en HR-adviseurs is een blended learning training met veel verschillende interventies en opdrachten op de werkplek al helemaal ingeburgerd. Medewerkers en managers zijn daarentegen nog steeds in de veronderstelling dat een training bestaat uit een paar dagen op de hei. Dat kan nog wel eens tot onbegrip leiden bij de manager als de medewerker met een opdracht op zijn werkplek aan de slag gaat. Informeer medewerkers en managers over blended learning en de voordelen van deze trainingsmethode.

 

Meet de trainingsresultaten en bazuin het rond
Het is niet makkelijk om in cijfers uit te drukken wat een intern opleidingsprogramma de organisatie nu precies oplevert, maar scoren op competenties kan wel. Door de getrainde competenties te volgen in de HR-gesprekscyclus, kan wel degelijk vast worden gesteld of een medewerker na een training beter scoort op deze competenties. Door de positieve scores vervolgens intern rond te bazuinen, raken medewerkers en managers die nog niet zo betrokken zijn bij de Academy, ook gemotiveerd. Medewerkers krijgen hogere beoordelingen wat de betrokken managers niet onberoerd laat. Dit positieve resultaat straalt immers ook af op de leidinggevende en de resultaten die hij met zijn team behaald.

 

Maak trainingen aantrekkelijk met comfort
Een training is een intensief gebeuren. Dat mag best een beetje aantrekkelijk gemaakt worden met een inspirerende locatie en een lekkere lunch. Een saai vergaderzaaltje op kantoor met als lunch een zelf betaald broodje en een kommetje soep uit het bedrijfsrestaurant is wel erg calvinistisch. De kans om even in een andere sfeer te zijn, geeft soms net dat zetje om extra gemotiveerd de training in te gaan.

 

Meer weten?
Advies over een talentprogramma dat scoort in uw organisatie? Laat u terugbellen of krijg inspiratie van ons open blended learning trainingenaanbod. Elke training kunnen we als incompany of maatwerk in uw organisatie verzorgen.

 

Over Jelke Notten
Jelke Notten is als trainer/adviseur bij GITP regelmatig betrokken bij het opzetten van een intern opleidingsaanbod of Academy bij bedrijven en overheidsorganisaties.


 

Geef uw reactie op "Maak een succes van je Academy met deze 7 tips" geschreven door GITP